Wednesday, July 10, 2013

Alpen Treffen, Vihti Ski

Johdanto
Ragnarøkin joukot törmäsivät loppuvuodesta 2012 VihtiSki:n Sami Uotilaan, joka hieman puolihuolimattomasti mainitsi tarvitsevansa lumiveistoksen tulossa olevaan rinneriehaansa. Väärinymmärryksen seurauksena oletus oli että työn olisi valmistuttava joskus Helmi-Maaliskuussa... Eipä mennyt kuin Strömsåssa, duuni alkoikin lähes heti Kemistä kotiuduttuamme.
Asiakas toivoi siis linnaa, josta löytyisi torni, portaat ja liukumäki.

 

Kävimme paikan päällä keskiviikkona 16.1. tiedustelemassa kasan mittoja, piirtämässä muutaman luonnoksen ja sopimassa materiaalihankinnoista mahdollisia muotteja varten.




17.1.2013
Noudimme muottitarvikkeet rautakaupasta ja painelimme paikallisen ”verstaan” tiloihin niitä kasailemaan. 
Muutaman tunnin päästä muotit olivatkin jo nipussa ja valmiina siirrettäväksi pelipaikoille.





Kaappasimme Nla:sta hieman lihasmassaa avustamaan ja käänsimme keulan kohti VihtiSki:tä. Muotti kasaantuikin kuin itsestään lumikeon päälle, olimmehan tarkastaneet mitat useaan otteeseen... Kello oli jo kuitenkin niin paljon että jouduimme jättämään täytön tuonnemmaksi.


18.1.2013
Linnaan olisi siis tuleva viisimetrinen, kahdeksankulmainen torni, kaarevat portaat, lennokas liukumäki sekä pitkä liuku snowtuubeille.
 
Lähdimme tarmoa täynnä kohti keskusta. Pakkasta oli noin -23 kun saavuimme asemiin. Lapiot kouraan ja mallaamaan karkeita muotoja. Varmistimme muotin paikallaan pysymisen, kaivoimme kuopan ja tilkitsimme alareunan pikkurakoset käsipelillä. Pakkasen kiristyessä -27 asteeseen hydraulinen apukalusto ei käynnistynyt eikä muottia näin ollen voinut vieläkään täyttää. Jätimme sen myöhempään ajankohtaan ja poistuimme paikalta.



19.1.2013
Pakkasta -20. Aamulla aloittelimme sumpittautumalla hyvin. Paitsi että joimme kaakaota. Joukkomme oli saanut vahvistuksia ja olimme perinteisessä taisteluvahvuudessa. Jatkoimme liukujen ja portaiden muokkaamista käsipelillä, lapioin ja petkelein, olihan dieselaparaatit vielä hieman hyhmäisiä. 


Puolenpäivän aikoihin alkoi paikalle tupsahdella avuliaita hippejä, jotka osoittautuivatkin tarpeellisiksi. Olihan lihajunttamme oltava mahdollisimman raskas lumen tiivistämiseksi. Raivokkaalla tamppauksella ja traktorin avulla saimme kuution täytettyä toivottuun laatuun ennen keskuksen sulkeutumista.


20.1.2013
<Data not found>


21.1.2013
Poistimme muotin täydellisesti. 

Torni sai kahdeksan kulmaansa noin kolmessa tunnissa, henkilökunnan poistaessa roippeet koneellisesti. Tässä vaiheessa päätimme lisätä torniin kiertävän ulokkeen, joka loisi hienon vastapainon portaille. Deadlainin painaessa niskaan veistimme koko linnan perusmuodot esiin yhdessä tehokkaassa (11h) päivässä.







 






Esijäädytimme liukumäen ja testautimme ne paikallisilla pujottelijan aluilla. Kersat tykkäsivät ja vanhemmillaan meinasikin olla vaikeuksia saada mukulansa ruotuun. 



22.1.2013
Deadlainia oli siirretty muutamalla päivällä, joten päätimme laskea tempoa. Työ alkoi olla kokolailla valmis meidän osaltamme, henkilökunnan osuudeksi jäänyt tubeliuku valmistuisi illalla keskuksen sulkeuduttua. Viimeistelimme pintoja omaan rauhalliseen tahtiin, ainahan löytyy hifisteltävää. Jäädyttelimme liukuja ja testailimme niitä itse. Totesimme ne itsekin toimiviksi.

                   Fiilistelimme.
 














Jälkisanat

Tilaaja oli tyytyväinen linnaansa ja asiakkaat, tässä tapauksessa Alpen Treffenin ja Vihti Ski:n kävijät, saivat ihailla kättemme työtä aina huhtikuuhun saakka. Ragnarøk oli tulokseen niinkin mieltynyt että pistätyi itsekkin kemuissa diggailemassa Robinia...



Seuraavat henkilöt ovat olleet osallisena teoksen valmistumisessa:
Rasha, Kettu, Tuuli, Mice, VV, Jone, Lilli, Jölli, Muhonen, Kekkonen, Kahvion tytöt


JÄRJETÖN TATTIS

No comments:

Post a Comment